8-weekse Mindfulness training

Hoe vaak doe je iets ‘op de automatische piloot’?
Je bent ergens mee bezig zonder dat je er écht bij bent. Je denkt na over wat er gisteren is gebeurd, fantaseert over volgende week. Je wordt overvallen door gevoelens van verdriet, angst en boosheid. 
Op de automatische piloot ben je zonder dat je het in de gaten hebt vaak bezig met het vasthouden van fijne of  het vermijden van vervelende ervaringen. Vaak probeer je om emotionele problemen op te lossen door gedachten of scenario’s die uiteindelijk geen verlichting bieden, maar je stemming juist verslechteren.

Doen en Zijn
Tijdens ons leven zijn we een groot deel van de tijd bezig met ‘doen’ en weinig met ‘zijn ‘.

In de training leer je om stil te staan en om ruimte te geven aan dat wat er is, of dat nu prettig is of onprettig. Je krijgt inzicht in automatische, niet helpende gedrags- en reactiepatronen. Je leert om meer bewust en met meer acceptatie te leven in het nu.
In de training maak je kennis met veel verschillende aandachtsoefeningen. Aandachtig lopen, zitten in aandacht (meditatie), yogaoefeningen en oefeningen m.b.t. lichaamsgewaarzijn.

Aandacht
Om echt iets te hebben aan de training, wordt verwacht dat je dagelijks ongeveer een uur lang oefeningen doet. Door regelmatig te oefenen zul je merken dat je steeds vaker aanwezig bent, in het nu. En meer in rust.
De training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2 (½) uur. Tijdens de bijeenkomsten worden aandachtsoefeningen aangeboden. Deze oefeningen staan ook op cd’s, die je mee krijgt. Tussen de bijeenkomsten oefen je thuis en in de volgende sessie worden de ervaringen besproken en krijg je nieuwe oefeningen.
In de mindfulness training leer je zo verschillende mindfulness-oefeningen. Hierdoor kun je na de cursus zelfstandig verder.

Voor wie?
Mindfulness training is geschikt voor mensen die op zoek zijn naar een manier van leven waarin meer plaats is voor ‘zijn’ en minder voor ‘doen ‘, en ‘streven’. We werken in groepen van 4 tot 8 deelnemers. Het is ook mogelijk om de training individueel te volgen.
Deelnemers melden de volgende ervaringen:
• beter in staat zijn om te ontspannen
• vermindering van pijnklachten, beter met pijn kunnen omgaan
• meer energie en levenslust
• verbeterd zelfvertrouwen
• beter kunnen omgaan met stressvolle gebeurtenissen

Kosten
Mindfulnesstraining wordt vergoed wanneer je drie maal of vaker een depressie hebt gehad. Je hebt dan wel een verwijzing van de huisarts nodig. Je eigen risico van 385,- wordt ook verrekend.
Sommige zorgverzekeraars vergoeden de training vanuit de aanvullende verzekering. Je kunt dat navragen bij de verzekeraar of nakijken in je polis.

Wanneer vergoeding door de zorgverzekeraar niet mogelijk is bedragen de kosten voor de training 325,- inclusief cd’s en werkmateriaal.

Tijden
We starten regelmatig met een nieuwe training. Data en tijden zijn te vinden onder Actueel.


Therapie

Je kunt terecht bij Henk Daniëls, Gestalttherapeut en bij Karin van Kruijsdijk, GZ-psycholoog (BIG-geregistreerd). Therapie bij Henk Daniëls wordt (deels) vergoed binnen de meeste aanvullende verzekeringen, Karin van Kruijsdijk wordt - met verwijsbrief - vergoed vanuit de Basisverzekering.
Je kunt ook terecht wanneer je de behandeling zelf betaalt, of deze door de werkgever wordt vergoed. 

Lees verder

Mindfulness

Mindfulness betekent aan-
dachtig aanwezig zijn in het hier-en-nu, vanuit een vriendelijke, milde en open houding. Het is een houding en manier van leven die ons, ook in ons werk, inspireert. Karin van Kruijsdijk geeft sinds 2007 Mindfulnesstrainingen. 


 
Lees verder

Coaching

In ons werk en persoonlijk leven komen we situaties tegen waarin we tegen de grenzen van onze mogelijkheden op dat moment aanlopen. Dan is het tijd om de balans op te maken, om na te gaan waar de schoen wringt.



Lees verder